Klachtencommissie ongewenst gedrag
Samen zijn we verantwoordelijk voor een goede sfeer en de manier waarop we met elkaar omgaan. Het is belangrijk dat duidelijk is welk gedrag wel en welk gedrag niet kan en mag binnen Weener XL. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, pesten en treiteren, agressie, discriminatie en online intimidatie.
Als u een klacht hebt over het gedrag van een collega kunt u terecht bij de klachtenbehandelaars van Weener XL. Twijfelt u of u een klacht wilt indienen? Neem dan ook contact op met de klachtenbehandelaar.
Vertrouwenspersoon
Weener XL heeft twee externe vertrouwenspersonen. Hier kunt u terecht, als u te maken krijgt met ongewenst gedrag op de werkvloer.
Wat is ongewenst gedrag?
Ongewenst gedrag is gedrag dat door anderen als storend, kwetsend, intimiderend of grensoverschrijdend wordt ervaren.
Zo werken we samen
Bij Weener XL willen we dat iedereen zich goed en veilig voelt. Dat iedereen fijn kan werken. Niemand bang is om fouten te maken. En we elkaar op gedrag durven aan te spreken. We zijn hier samen verantwoordelijk voor. Daarom hebben we regels.
Procedure indienen klacht
Als eerste dient u een klacht in. Hiervoor vul u een online formulier in op de website van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Of u stuurt een brief. Hieronder leest u wat daarna de stappen zijn.
- U ontvangt een bevestiging dat uw klacht is aangekomen.
- Een klachtenbehandelaar probeert eerst op informele wijze, door een gesprek, uw klacht op te lossen. Lukt dit niet? Dan leg de klachtenbehandelaar uw klacht voor aan de Klachtencommissie ongewenst gedrag.
- De secretaris van de commissie kan u uitnodigen om uw klacht verder toe te lichten.
- De secretaris legt ook uit hoe de procedure verloopt.
- Op verzoek van de secretaris stuurt u bewijsstukken op die uw klacht ondersteunen.
- De secretaris verzamelt alle documenten in een klachtendossier.
- U ontvangt ongeveer een week van tevoren een uitnodiging voor de hoorzitting waarin uw klacht wordt besproken. U en de andere betrokkenen ontvangen dan ook het klachtendossier.
- De commissie stelt vragen om de situatie goed te begrijpen.
- De secretaris maakt een verslag van het gesprek.
- De commissie overlegt daarna en geeft een schriftelijk advies over uw klacht aan de directeur van Weener XL.
- De directeur neemt een besluit.
- U ontvangt het advies van de commissie en het besluit thuisgestuurd.
Het advies
Het advies van de Klachtencommissie ongewenst gedrag kan zijn:
- De klacht is gegrond
De klager krijgt gelijk en de commissie adviseert de directeur een ander besluit te nemen. - De klacht is ongegrond
De klager krijgt geen gelijk en de commissie adviseert om het besluit niet aan te passen. - De klacht is gedeeltelijk gegrond
De commissie adviseert het besluit iets aan te passen, maar niet om het hele besluit terug te draaien.
Veelgestelde vragen
- U dient uw klacht schriftelijk in.
- U omschrijft duidelijk waar u het niet mee eens bent.
- Uw schriftelijke klacht is voorzien van uw handtekening en de datum waarop u de klacht indient.
- De secretaris van de commissie ontvangt de klacht binnen de gestelde termijn van zes weken. Let op: de datum waarop de secretaris van de commissie de klacht ontvangt is bepalend.
Als de secretaris uw klacht te laat ontvangt of als de klacht niet voldoet aan de eisen, wordt de klacht niet in behandeling worden. De commissie zal dan besluiten de klacht ‘niet ontvankelijk’ te verklaren.
Twijfelt u of uw klacht kan worden behandeld door de Klachtencommissie ongewenst gedrag? Informeer dan bij de secretaris van de Klachtencommissie ongewenst gedrag.
Hebt u hulp nodig bij het omschrijven van een klacht? Of lukt het u niet om een formulier hiervoor in te vullen? Neem dan contact op met Sociaal Raadslieden, zij kunnen u helpen om uw klacht op papier te zetten.
Sociaal Raadslieden is bereikbaar op 073 615 90 90 op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur. Of mail via sociaalraadslieden@s-hertogenbosch.nl.
U mag zich laten bijstaan tijdens de hoorzitting, maar dat hoeft niet. Dit kan door een advocaat, een vertegenwoordiger van de vakbond of een bekende van u die ook echt iets over de kwestie kan vertellen.
De kosten van een advocaat moet u zelf betalen. Het is daarom zinvol om eerst bij een organisatie als het Juridisch Loket te informeren naar de ondersteuning die zij kunnen geven. Zij kunnen u kosteloos ondersteunen. Meer informatie over ondersteuning van het Juridisch Loket bij Weener XL vindt u op onze pagina Partners.
De leden van de Klachtencommissie ongewenst gedrag worden door Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch benoemd. Ze zijn niet in dienst van Weener XL. In de commissie zitten:
- Een onafhankelijk voorzitter.
- Een lid dat de werkgevers vertegenwoordigt.
- Een lid dat de werknemers vertegenwoordigt. Dit lid is aangewezen door de vakbonden.
Daarnaast is er een secretaris. De secretaris regelt alle administratieve zaken
rondom de hoorzittingen van de commissie. De secretaris is in dienst va Weener XL maar heeft geen stem in de commissie.
Bent u het niet eens met het nieuwe besluit van de directeur van Weener XL? Dan kunt u een procedure aanspannen bij de Rechtbank, sector Kanton.
Neem hiervoor contact op met de klachtenbehandelaar via klachtenweenerxl@s-hertogenbosch.nl.
Meer informatie
Voor meer informatie over de Klachtencommissie ongewenst gedrag kunt u terecht bij het gemeentelijk contactcentrum (GCC) via 073 615 51 55. Of mail uw vragen naar de klachtenbehandelaar via klachtenweenerxl@s-hertogenbosch.nl. Hebt u vragen over het indienen van een klacht? Kijkt u dan op de website van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.