Hoe werkt loonkostenvoordeel?

Het loonkostenvoordeel (LKV) stimuleert werkgevers om mensen aan te nemen die moeilijk aan werk komen. Het verlaagt de loonkosten voor deze werknemers en motiveert werkgevers om hen een kans te geven.

Aanvragen van loonkostenvoordeel

LKV geldt voor de volgende personen:

  • Oudere werknemers (56 jaar en ouder). Voorwaarde is dat de werknemer op of voor 1 januari 2024 in dienst is getreden. De werkgever moet het loonkostenvoordeel aanvragen binnen drie maanden na start van het dienstverband.
  • Arbeidsgehandicapte werknemers die nieuw in dienst komen.
  • Werknemers uit de doelgroep van de banenafspraak (lees ook de pagina doelgroepregister) en scholingsbelemmerden.
  • Arbeidsgehandicapte werknemers die worden herplaatst.

Om LKV aan te vragen, heeft de werkgever een kopie van de doelgroepverklaring LKV van de betreffende werknemer nodig. De werknemer kan de werkgever toestemming geven om de doelgroepverklaring LKV aan te vragen bij UWV. De werknemer kan de doelgroepverklaring LKV ook zelf aanvragen bij UWV. Klik hier voor het aanvraagformulier van UWV.

Is de werknemer 56 jaar of ouder en ontvangt deze een uitkering van de gemeente? Dan vraagt de werknemer de doelgroepverklaring LKV aan bij de gemeente via ons contactformulier.

Met de kopie van de doelgroepverklaring LKV kunt u als de werkgever in de aangifte loonheffingen de indicatie voor LKV op ‘ja’ zetten. Als u inderdaad recht heeft op LKV, dan krijgt u van UWV een voorlopige berekening. U ziet daarin voor welke werknemer(s) u LKV krijgt en welk bedrag daarbij hoort. U ontvangt de voorlopige berekening over een kalenderjaar in het daaropvolgende jaar. De definitieve berekening en de betaling ontvangt u van de Belastingdienst.

Heeft u een vraag over loonkostenvoordeel, neem dan contact op via 073 – 615 86 15 of via ons contactformulier.