Regels voor een fijne werkplek

Hieronder vind je een overzicht van onze regels. Klik op een regel om deze direct te lezen. Klik op een afbeelding om terug te gaan naar dit overzicht. De regels gelden voor medewerkers van Weener XL en mensen die met Weener XL te maken hebben zoals werkzoekenden en mensen met een bijstandsuitkering.


1. Behandel iedereen met respect

Illustratie van een hand met daarboven een symbool van een hart.

Let op jezelf en je collega’s

Let goed op hoe jij en je collega’s zich voelen. Als iets niet goed voelt, neem je dat serieus. Zeg het als je je onveilig voelt of als je ziet dat een collega zich niet prettig voelt. Vind je het juist wel fijn en prettig werken met je collega’s, zeg dat ook. Hier kan iedereen van leren.


2. Meld ongewenst gedrag en zorg voor een veilige werkplek

Illustratie van het yin-yang symbool.

Kom je er niet uit met je collega‘s of leidinggevende, ga dan naar de vertrouwenspersoon. Samen houden we de werkomgeving prettig. Spreek elkaar aan op gedrag dat niet oké is en geef elkaar complimenten bij goed gedrag.

Respecteer elkaars grenzen

Let goed op hoe jij en je collega’s zich voelen. Als iets niet goed voelt, neem je dat serieus. Zeg het als je je onveilig voelt of als je ziet dat een collega zich niet prettig voelt. Vind je het juist wel fijn en prettig werken met je collega’s, zeg dat ook. Hier kan iedereen van leren.

Meld ongewenst gedrag

Als je last hebt van ongewenst gedrag, meld dit dan bij je leidinggevende. Kun je niet bij je leidinggevende of een collega terecht, ga dan naar de vertrouwenspersoon. Dit is belangrijk voor jouw veiligheid en die van je collega’s. Weener XL neemt alle meldingen serieus en doet iets aan de situatie. Je vindt de contactgegevens van de vertrouwenspersonen op de laatste pagina.

Illustratie van twee collega's die ruzie maken en een derde collega die hen kalmeert.
Illustratie van een verdrietige collega die in gesprek gaat met een leidinggevende voor hulp.

3. Werk veilig

Illustratie van een schild met daarop een vinkje wat staat voor veiligheid.

Zie je iemand iets doen wat niet veilig is? Zeg er dan iets van. Bedank ook een collega als die jou aanspreekt als je per ongeluk iets onveiligs doet. Het is belangrijk om onveilige situaties te melden, zodat we ervan kunnen leren. Zo zorg je voor jouw veiligheid en die van anderen. Zie je iets dat niet veilig is? Bespreek dit dan met je leidinggevende.

Meld ongevallen

Is er een ongeval geweest of een gevaarlijke situatie? Meld dit altijd! Ook bijna-ongevallen zijn belangrijk om te melden, zodat we kunnen leren en verbeteren. Meld het altijd direct aan je leidinggevende.

Ongeval

Bij een ongeval, ga naar je leidinggevende of een bedrijfshulpverlener. Volg altijd de instructies op in geval van nood. Werk veilig

Illustratie van een collega die de andere collega een veiligheidstip geeft.

4. Gebruik technologie verantwoord

Een wifi pictogram.

5. Houd je aan afspraken en meld je af bij ziekte/verlof

Illustratie van twee handen die elkaar de hand schudden.

Verlof

Vraag op tijd vrij aan je leidinggevende. Voor een dag of korte periode doe je dat minstens twee dagen van tevoren. Voor een langere vakantie vraag je ruim (vier weken) van tevoren vrij. Jouw leidinggevende kan jouw verzoek goedkeuren of afkeuren.

Ziekte / doktersbezoek

Ben je ziek? Bel dan vóór 9.30 uur je leidinggevende. Laat het je leidinggevende ook weten wanneer je weer beter bent. Probeer afspraken met de dokter of tandarts buiten werktijd te maken. Lukt dat niet? Overleg dan met je leidinggevende.


6. Professioneel op het werk

Illustratie van een paar glinsterende sterren.
Illustratie van een collega met nette kleding aan.

7. Gebruik spullen van het werk voorzichtig

Illustratie van een hand met daarboven een symbool van een hart.

Eigen spullen

Let goed op je eigen waardevolle spullen. Weener XL is niet verantwoordelijk als ze kwijtraken of gestolen worden. Neem ook niets mee wat niet op het werk thuishoort, zoals huisdieren, illegale voorwerpen en andere persoonlijke bezittingen.

Eten en drinken

Eet en drink zoveel mogelijk in de pauzetijd. Je kunt eten in het bedrijfsrestaurant, eet-/werkcafé of een andere daarvoor aangewezen plek. Dienbladen en servies worden alleen gebruikt in het bedrijfsrestaurant of eet-/werkcafé. Wil je tijdens het werk drinken? Neem dan een afsluitbare waterfles mee. Of gebruik een herbruikbare en/of afsluitbare (koffie)beker.

Auto/fiets parkeren

Je mag gebruik maken van de personeelsparkeerplaats als je meer dan vijf kilometer van het werk woont of een medische reden hebt. Rijd niet harder dan tien kilometer per uur op het terrein. Zet je fiets, brommer of scooter op de aangewezen plekken in de fietsenstalling.

Roken

Roken mag in de pauzes op de daarvoor bestemde plekken. Deze plekken liggen buiten het pand en staan duidelijk aangegeven.

Illustratie van een collega met een schep in zijn handen.

8. Wees eerlijk

Illustratie van een compas.

Cadeaus

Neem geen geld of grote cadeaus aan van klanten en/of leveranciers. Kleine attenties zoals koffie of een koekje mogen wel. Vertel het je leidinggevende als je andere cadeaus krijgt.

Illustratie van een collega die iets is vergeten en dit meldt aan een andere collega.

9. Werk samen met collega’s

Illustratie van 4 puzzelstukken die passen.
Illustratie van een collega die hulp vraagt aan een andere collega.

10. Blijf alert op het werk

Illustratie van een bel.

Ongewenst gedrag

Soms gebeurt er iets op het werk waarmee je het niet eens bent. Kijk eerst of je het onderling kan oplossen. Vaak kom je er dan samen uit en is het probleem opgelost. Kan of wil je er niet over praten met collega’s of leidinggevenden? Dan kun je praten met een van de vertrouwenspersonen of een klacht indienen.


Vertrouwenspersonen

Weener XL heeft vertrouwens-personen van buiten de organisatie. Zij zijn getraind om goed te luisteren en kiezen geen kant. Hieronder vind je de gegevens. Meer weten? Kijk op onze pagina Vertrouwenspersoon.


Klacht

Als je er met elkaar of de vertrouwenspersoon niet uitkomt, kun je ook een klacht indienen. Weener XL heeft twee commissies waar je met je klacht terecht kunt. Hoe dat werkt en waar je moet zijn, lees je op onze pagina Klachten.

Je kunt je klacht ook per post sturen aan: