Klachten- en geschillencommissie WSW en PW

U bent het niet eens met een besluit van Weener XL. Zoals ontevredenheid over een overplaatsing of functiewijziging. Of Weener XL neemt geen besluit terwijl u dat wel wilt, bijvoorbeeld op een verlofaanvraag of een verzoek om overplaatsing. Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Klachten- en geschillencommissie.

Procedure indienen klacht

Als eerste dient u een klacht in. Hiervoor vult u een online formulier in op de website van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Of u stuurt een brief. Hieronder leest u wat daarna de stappen zijn.

  • U ontvangt een bevestiging dat uw klacht is aangekomen.
  • Een klachtenbehandelaar probeert eerst op informele wijze, door een gesprek, uw klacht op te lossen. Lukt dit niet? Dan legt de klachtenbehandelaar uw klacht voor aan de Klachten- en geschillencommissie.
  • De secretaris van de commissie kan u uitnodigen om uw klacht verder toe te lichten.
  • De secretaris legt ook uit hoe de procedure verloopt.
  • De secretaris stuurt uw klacht door naar de afdeling die het besluit heeft genomen.
  • Op verzoek van de secretaris stuurt u bewijsstukken op die uw klacht ondersteunen.
  • Ook Weener XL levert als uw werkgever eventueel bewijsstukken aan.
  • De secretaris verzamelt alle documenten in een klachtendossier.
  • U ontvangt ongeveer een week van tevoren een uitnodiging voor de hoorzitting waarin uw klacht wordt besproken. U en de andere betrokkenen ontvangen dan ook het klachtendossier.
  • U vertelt wat er is gebeurd en waarom u het niet eens bent met het besluit van Weener XL.
  • Een vertegenwoordiger van Weener XL legt het besluit uit.
  • De commissie stelt vragen om de situatie goed te begrijpen.
  • De secretaris maakt een verslag van het gesprek.
  • De commissie overlegt daarna en geeft een schriftelijk advies over uw klacht aan de directeur van Weener XL.
  • De directeur neemt een besluit.
  • U ontvangt zowel het verslag van de hoorzitting en het besluit van de directeur.

Veelgestelde vragen

  • u dient de klacht in binnen zes weken nadat Weener XL een besluit heeft genomen over u waar u het niet mee eens bent.
  • U dient uw klacht schriftelijk in.
  • U omschrijft duidelijk waar u het niet mee eens bent.
  • Uw schriftelijke klacht is voorzien van uw handtekening en de datum waarop u de klacht indient.
  • De secretaris van de commissie ontvangt de klacht binnen de gestelde termijn van zes weken. Let op: de datum waarop de secretaris van de commissie de klacht ontvangt is bepalend.
  • U stuurt een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent.

Als de secretaris uw klacht te laat ontvangt of als de klacht niet voldoet aan de eisen, wordt de klacht niet in behandeling worden. De commissie zal dan besluiten de klacht ‘niet ontvankelijk’ te verklaren.

Twijfelt u of uw klacht kan worden behandeld door de Klachten- en geschillencommissie? Informeer dan bij de secretaris van de Klachten- en geschillencommissie.

Hebt u hulp nodig bij het omschrijven van een klacht? Of lukt het u niet om een formulier hiervoor in te vullen? Neem dan contact op met Sociaal Raadslieden, zij kunnen u helpen om uw klacht op papier te zetten.

Sociaal Raadslieden is bereikbaar op 073 615 90 90 op werkdagen tussen 9.00u en 12.00 uur. Of mail via sociaalraadslieden@s-hertogenbosch.nl.

De leden van de Klachten- en geschillencommissie worden door Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch benoemd. Ze zijn niet in dienst van Weener XL. In de commissie zitten:

  • Een onafhankelijk voorzitter.
  • Een lid dat de werkgevers vertegenwoordigt.
  • Een lid dat de werknemers vertegenwoordigt. Dit lid is aangewezen door de vakbonden.

    Daarnaast is er een secretaris. De secretaris regelt alle administratieve zaken
    rondom de hoorzittingen van de commissie. De secretaris is in dienst va Weener XL maar heeft geen stem in de commissie.

U mag zich laten bijstaan tijdens de hoorzitting, maar dat hoeft niet. Dit kan door een advocaat, een vertegenwoordiger van de vakbond of een bekende van je die ook echt iets over de kwestie kan vertellen.

De kosten van een advocaat moet u zelf betalen. Het is daarom zinvol om eerst bij een organisatie als het Juridisch Loket te informeren naar de ondersteuning die zij kunnen geven. Zij kunnen u kosteloos ondersteunen. Meer informatie over ondersteuning van het Juridisch Loket bij Weener XL vindt u op onze pagina Partners.

Bent u het niet eens met het nieuwe besluit van de directeur van Weener XL? Dan kunt u een procedure aanspannen bij de Rechtbank, sector Kanton.

Neem hiervoor contact op met de klachtenbehandelaar via klachtenweenerxl@s-hertogenbosch.nl.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Klachten- en geschillencommissie kunt u terecht bij het gemeentelijk contactcentrum (GCC) via 073 615 51 55. Of mail uw vragen naar de klachtenbehandelaar via klachtenweenerxl@s-hertogenbosch.nl. Hebt u vragen over het indienen van een klacht? Kijkt u dan op de website van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.