Slimmer plannen, een bakfiets opknappen en blauwe diesel tanken

Jef Bogers, Unitmanager bij de afdeling Groen, vertelt: “In 2019 heeft een adviesbureau een onderzoek gedaan naar duurzame mobiliteit bij Weener XL. Samen hebben we gekeken hoe we de mobiliteit verder kunnen verduurzamen. Hier is een stappenplan uitgekomen: Verminderen – Verduurzamen – Verbeteren.”

“In de eerste fase kijken we of het mogelijk is om minder kilometers te maken. Is het toch nodig om te rijden? Dan gaan we kijken of dat mogelijk is met een duurzaam of elektrisch voertuig. Dat is fase 2. Als deze twee punten niet lukken of haalbaar zijn, gaan we kijken hoe we dan kunnen besparen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een alternatieve brandstof zoals blauwe diesel. Of door onze chauffeurs trainingen te geven om zuiniger te leren rijden.” 

Groenmedewerkers van Weener XL tanken blauwe diesel

Verminderen

“Is het altijd nodig om met een fossiel aangedreven voertuig te rijden? In drie jaar tijd hebben we zes voertuigen afgestoten zonder deze te vervangen. Dat is gelukt door werkzaamheden anders in te delen en activiteiten samen te voegen. Slimmer organiseren en plannen dus.”

“Ook kijken we nu kritischer naar het halen en brengen van collega’s en materialen. Is het nodig om een parttime-medewerker tussendoor terug te brengen naar Weener XL? Is het nodig om speciaal op en neer te rijden voor het ophalen van gereedschap? Of voor het aanvullen van de voorraden in de schaftwagens? Dit doen we nu alleen nog maar ’s ochtends of aan het einde van de werkdag. Op deze manier verminderen we onze voertuigbewegingen.”

Verduurzamen

“Sinds twee maanden maken we gebruik van een bakfiets. Deze bakfiets zetten we in bij de bestrijding van mollen op begraafplaats Orthen. De bakfiets was van Energieneutraal Den Bosch, maar stond eigenlijk al een hele tijd stil op het transferium. We hebben hem opgeknapt. Dit is een mooi voorbeeld van duurzaamheid die zich in veel punten terugbetaalt.”

“Er zit nu ook schot in de aanschaf van elektrische voertuigen. De markt is volop in ontwikkeling. We denken dat we begin 2022 de eerste elektrische bussen gaan rijden. We krijgen er in totaal 7 elektrische voertuigen bij. Twee bij Vindingrijk, één bij Post, en vier voor Groen. De fossiele voertuigen die we afstoten gaan de tweedehands markt in. Om daar weer sterk verouderde verbrandingsmotoren te vervangen.”

Verbeteren

Blauwe diesel, ook wel HVO100 genoemd, is brandstof gemaakt van resten uit de voedselketen. Het biedt veel voordelen op het gebied van duurzaamheid. Het betekent een CO2 vermindering van 90% ten opzichte van gewone diesel. En een veel lagere uitstoot van fijnstof, roet en stikstof.

“Onze tractoren en maaimachines rijden sinds juni op HVO20. Dat is 20% HVO gemengd met 80% diesel. Hiermee verminderen we ook onze CO2 uitstoot, maar met HVO100 heb je de meeste voordelen. Helaas zijn nog niet alle bussen en voertuigen geschikt om met HVO100 te rijden. En er is nog maar 1 tankstation in de omgeving waar je deze brandstof kunt tanken. Maar dat zal in de toekomst zeker gaan veranderen.”

“De groenbussen die in de omgeving van dit tankstation werkzaamheden uitvoeren, rijden sinds 1 juli helemaal op blauwe diesel. Het gaat hier om de bussen die we nog niet kunnen afstoten of elektrificeren. Door middel van stickers op de tankdop en het dashboard weten onze medewerkers dat deze bussen HVO100 kunnen tanken. We zetten mooie stappen richting duurzame mobiliteit.”