Soms is een werkgever meer dan werkgever

Naast een plek om werknemers- en basisvaardigheden te leren, is een werkgever soms meer dan dat. Met een beetje geluk is een werkgever voor werknemers ook echt een plek waar ze gehoord en gezien worden. Waar oog is voor de persoon achter de functie. Zodat iemand uit zijn schulp kan kruipen en tot bloei kan komen. 

Nog niet zo lang geleden is Makro de samenwerking aangegaan met Weener XL. En onder andere onze jobcoach Bianca is ontzettend enthousiast over deze maatschappelijk werkgever. En dan in het bijzonder over de werkwijze van leidinggevende vleesafdeling Gert-Jan.

Bianca grappend: “Ik gun iedereen een Gert-Jan.” Op meer serieuze toon: “Het is echt bijzonder om te zien hoe hij nieuwe medewerkers (die wat meer handvatten nodig hebben) begeleidt. Hij is geduldig, vindt het ook echt heel leuk om te begeleiden. Hij heeft oog voor iemand zijn potentieel en probeert daarin langzaam stapjes omhoog te maken.”

Gert-Jan: “Voordat ik bij de Makro in ’s-Hertogenbosch werkte, zat ik in Breda. Hier werkte een jongen via een soortgelijk werkbedrijf. Ik zag bij de deze jongen meer potentie, dan er op dat moment uitgehaald werd. Alleen het lezen en schrijven was vanwege zijn dyslexie een struikelblok. Ik heb met die jongen een project op kunnen starten. Na twee jaar van trainen, trainen en nog eens trainen is het gelukt! Deze jongen heeft een veel breder takenpakket gekregen en heeft zijn lezen en schrijven verbeterd. En dat trotse gezicht van hem. Ja daar doe ik het voor. Met het begeleiden van deze jongen heb ik als het ware mijn roeping gevonden.”

Gert-Jan vervolgt : “Makro is echt een werkgever die staat voor ontwikkeling en faciliteert verschillende opleidingsmogelijkheden. We zijn een goede werkgever voor jonge mensen die nog werkervaring moeten opdoen. Doordat veel processen zijn vastgelegd, kunnen we iemand  structuur bieden. Vooral ook voor jongeren vanuit het Praktijkonderwijs is dit belangrijk.”

“Op dit moment begeleid ik onder andere Mylène. Waar ik haar – samen met jullie jobcoach Bianca – bijvoorbeeld bij begeleidt (naast de dagelijkse werkzaamheden) is bij het aangeven van grenzen. Ze zegt overal ‘ja’ op en daardoor moet ze opletten dat ze zichzelf niet overvraagt.”

Mylène (21): “Ik ben moeilijk lerend en daardoor duurt het wat langer voordat ik snap hoe ik dingen moet doen. Het is heel fijn dat ik bij Makro de tijd krijg om dingen onder de knie te krijgen. In het begin zorgde dit wel eens voor een beetje wrijving met collega’s. Maar nu zijn we allemaal op elkaar ingewerkt.”

“Als er iets speelt of niet lekker loopt kan ik me melden bij Gert-Jan, die helpt me dan.  Ik werk bij het vlees. ’s Ochtends ontvangen we de vracht. Ik vul de winkel aan. Help met de lunch. Doe verschillende schoonmaakwerkzaamheden. En ik beantwoord vragen van klanten. Alleen krijg ik vaak ook vragen over hoe ik iets moet bereiden?” Lachend: “Nou dat zou ik echt niet weten hoor. Mijn zusje kookt meestal.”

Mylène volgde na de Praktijkschool een opleiding voor opleidingsassistente, op MBO niveau 2. Ze vindt het werk bij de Makro heel leuk, maar droomt over het werk van kleuterjuf. Alleen de banen in het onderwijs liggen op dit moment niet voor het oprapen. Gert-Jan reageert spontaan: “Misschien kunnen we ooit wel bij de Makro een plek inrichten voor de kroost van onze winkelende klanten. Dan kun jij hen lesgeven!”

Je leest het, ideeën genoeg voor de ontwikkeling van zijn medewerkers. We wensen Mylène en Gert-Jan veel succes met hun verdere samenwerking! Wij hebben er alle vertrouwen in.