Samah (31): “Mijn omgeving stimuleert me om door te studeren”

Schoolfirst is een samenwerkingsproject tussen Weener XL en het Koning Willem I College. Het is specifiek gericht op jonge statushouders (tot 30 jaar). Deze mensen hebben extra begeleiding nodig omdat ze meer moeite hebben met de taal of omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben. Dit project biedt hen de kans om een entreeopleiding te volgen en hun diploma MBO niveau 1 te behalen. Op deze manier kunnen ze hun arbeidskansen vergroten. De studenten die doorstromen naar een vervolgopleiding worden gedurende hun opleiding ondersteund door de Onderwijsmakelaar van Weener XL en de gemeente ’s Hertogenbosch. In een vijfdelige reportage laten we vijf jonge statushouders aan het woord. Samah uit Syrië heeft vorig jaar de entreeopleiding gehaald en is inmiddels doorgestroomd naar de opleiding financiële administratie op niveau 2.

Gevlucht voor de oorlog

Samah komt vier jaar geleden met haar twee kinderen naar Nederland. Haar man is dan al twee jaar hier. Terwijl haar man in Nederland is om alles te regelen, is Samah alleen met haar twee kinderen. Eerst in Turkije, waar ze naartoe gevlucht zijn. Later verblijven ze nog een tijd in Libanon. “Onder moeilijke omstandigheden”, zoals ze zelf aangeeft. Haar familie laat ze achter om in Nederland een nieuw bestaan te kunnen opbouwen.

In Damascus, de hoofdstad van Syrië, haalt ze in 2009 haar diploma aan de docentenopleiding muziek. Ze werkt vervolgens enkele jaren als pedagogisch medewerker op een kinderopvang en als docent op een basisschool. Ze heeft haar droombaan gevonden, want werken met kinderen is haar passie.

Opnieuw beginnen

In Nederland moet Samah helemaal opnieuw beginnen. Ze begint met de inburgeringscursus en haalt haar staatsexamen Nt2. In haar vrije tijd doet ze vrijwilligerswerk bij een buurthuis waar ze Arabische les geeft aan jonge kinderen. Nadat ze de entreeopleiding aan het Koning Willem I College heeft afgerond, stroomt ze in 2020 door naar niveau 2.

“Door de taal is de opleiding soms moeilijk, maar als ik alles vertaal wordt het makkelijker. Ik merk dat mijn Nederlands elke maand beter wordt. Vanwege het leeftijdsverschil is het lastig om vrienden te maken met de andere studenten. Ik ben inmiddels moeder van drie kinderen en zit daardoor in een heel andere levensfase. Ik heb twee Syrische vriendinnen op school. We helpen elkaar. We spreken dezelfde moedertaal. Mijn kinderen zijn nu 9, 7 en 2,5 jaar oud. Zij leren de taal gelukkig veel sneller en hebben leuke vriendjes en vriendinnetjes.”

Samah licht haar keuze toe: “Ik volg nu de opleiding financiële administratie. Ik wil mijn Nederlands graag verbeteren zodat ik over een paar jaar misschien weer met kinderen kan gaan werken. Mijn man en kinderen stimuleren me om door te studeren. Het allerbelangrijkste is dat ik straks een goede baan vind. Ja, financieel administratief medewerker in het onderwijs. Dat zou ook heel leuk zijn.”