Waar een droom is, is een weg

Richard is vrachtwagenchauffeur

Hoog en droog boven de grond. Met zijn rechterhand bedient hij het grote stuurwiel. In zijn linkerhand houdt hij nonchalant de microfoon van zijn ‘bakkie’ (zendapparatuur) vast. Grapjes worden over en weer gemaakt. Richard is duidelijk in zijn hum. Zijn collega in de graafmachine gooit zijn laadbak vol met grind. Richard: “Soms weeg ik in totaal wel 50 ton.”

Richard is vrachtwagenchauffeur bij Van Lijssel, een full service transportbedrijf in ’s-Hertogenbosch. Voor dit familiebedrijf vervoert Richard zand, grind, asfalt en andere grondstoffen. Hij rijdt in een zogenaamde kiepauto mét zijn naam erop.

Autisme? Niks om je voor te schamen!
Richard is een vlotte jongeman, goed in de omgang en niet op zijn mondje gevallen. Hij is helemaal opgenomen in het team. Een team wat, zoals je wel kunt verwachten, voornamelijk uit mannen bestaat … mannen die ook niet op hun mondje zijn gevallen.

Structuur is voor iedereen belangrijk. Maar helemaal voor Richard. Dat maakt het vervoeren van grondstoffen zo’n passend werk. Je hebt veel terugkerende laad- en loslocatie’s. Hierdoor lijken de routes al snel op elkaar.

Richard: “Daags tevoren krijg ik van de planner mijn route. Vroeg in de ochtend start ik. Drink een bakje koffie en open mijn tablet met daarop de routes. Kruip achter het stuur, laad de vrachtauto, ga op de weegbrug staan. Ik rijd vaak meerdere keren op een dag dezelfde route. Check nog een keer voor de zekerheid of ik echt op deze plek moet lossen. Anders ligt er wel heel veel ton aan grondstof op de verkeerde plek”, grapt hij. Zijn record is 680 km op 1 dag op de teller, 6 x heen en terug.

Zoals Richard wil ik er wel 40 
Jan van Nistelrooij, mededirecteur bij Van Lijssel is lovend over Richard. “Zoals hem wil ik er wel 40. We dachten dat we extra begeleiding moesten regelen om iemand met zijn profiel goed te kunnen laten functioneren binnen ons bedrijf, maar al snel werd duidelijk dat dit helemaal niet nodig was.

We bouwden voor hem een extra rustdag in. Al snel verscheen hij ook op die rustdagen. ‘Moet jij niet even bijkomen Richard vroegen we dan.’ ‘Nee hoor, antwoordde hij, laat mij maar werken.’ En aangezien dat zo goed ging, hebben we dit zo gelaten.” 

                      

Richard heeft ook veel baad gehad bij een assertiviteitstraining die hij via Weener XL volgde. Een jobcoach begeleidde hem, maar dat is nu niet meer nodig. Dat krijg je met zo’n match.

Het belang van maatwerk
Samen met de jobcoach van Weener XL is Richard eerder bij een ander transportbedrijf gaan kijken. “Geen enkele dag is hier hetzelfde”, vertelde de werkleider. Voor iemand met autisme is dat niet passend.

Van Lijssel is een groot bedrijf, gestructureerd. De planner verstaat zijn vak en weet de routes zo voor Richard in te vullen dat hij het overzicht behoudt. De warme werksfeer bij dit familiebedrijf maakt dat Richard zich goed kan bewegen. Hier zit hij op zijn plek en dat merk je. Inmiddels werkt hij fulltime.

Internationaal chauffeur
Eigenlijk was het de droom van Richard om internationaal chauffeur te worden. Alleen dit beroep vraagt om teveel flexibiliteit. Zijn droom heeft hij ietwat bijgesteld en nu is hij dik tevreden bij Van Lijssel.

Nog heel veel veilige km gewenst!