Klachtenbehandelaar

Hebt u een klacht? Dan probeert de klachtenbehandelaar die eerst op een eenvoudige manier op te lossen. Bijvoorbeeld in een persoonlijk gesprek. De klachtenbehandelaar is onafhankelijk en blijft neutraal. Deze persoon helpt als bemiddelaar en is er voor zowel de klager als de beklaagde.

De klachtenbehandelaar geeft geen oordeel over de klacht. Het doel is om samen een oplossing te vinden waar de klager tevreden mee is. Daarbij helpt de klachtenbehandelaar om het contact tussen mensen te verbeteren en zorgt ervoor dat ze elkaar beter begrijpen.

Hoe werkt het?

Nadat u uw klacht in hebt gediend, neemt een klachtenbehandelaar binnen drie werkdagen contact met u op. Samen bekijkt u hoe de klacht op een goede, informele manier kan worden besproken en opgelost.

Gesprek met de klager
De klachtenbehandelaar maakt een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Dit gesprek vindt plaats bij Weener XL of in het Stadskantoor. In dit gesprek vertelt u wat er is gebeurd, wat u wilt bereiken en wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

Gesprek met de leidinggevende
Na uw gesprek spreekt de klachtenbehandelaar ook met de leidinggevende. De informatie uit het eerste gesprek wordt, met uw toestemming, hierbij meegenomen.

Gezamenlijk gesprek
Daarna volgt een gesprek met alle betrokkenen. De klachtenbehandelaar leidt het gesprek en blijft neutraal. Het doel is om samen de klacht te bespreken en tot een oplossing te komen. Vaak worden er afspraken gemaakt. De klachtenbehandelaar maakt hiervan een verslag en stuurt dit naar de betrokkenen. Zij kunnen hierop reageren.

Klacht opgelost?
Tot slot controleert de klachtenbehandelaar of de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Als dat zo is, wordt de klacht afgesloten.

Geen informele oplossing?

Dan adviseert de klachtenbehandelaar u over de formele procedure bij de Klachten- en geschillencommissie of Klachtencommissie ongewenst gedrag.