Reham (28): “Mijn kinderen moeten weten dat een opleiding belangrijk is”

Schoolfirst is een samenwerkingsproject tussen Weener XL en het Koning Willem I College. Het is specifiek gericht op jonge statushouders (tot 30 jaar). Deze mensen hebben extra begeleiding nodig omdat ze meer moeite hebben met de taal of omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben. Dit project biedt hen de kans om een entreeopleiding te volgen en hun diploma MBO niveau 1 te behalen. Op deze manier kunnen ze hun arbeidskansen vergroten. De studenten die doorstromen naar een vervolgopleiding worden gedurende hun opleiding ondersteund door de Onderwijsmakelaar van Weener XL en de gemeente ’s Hertogenbosch. In een vijfdelige reportage laten we vijf jonge statushouders aan het woord. Deze week vertelt Reham uit Syrië wat het voor haar betekent om naar school te kunnen.

Gevlucht uit Syrië

In 2016 mag Reham haar man achterna reizen naar Nederland. Ze is dan ruim een jaar met haar drie kinderen alleen geweest in Syrië. Twee weken verblijft ze met haar kinderen in het opvangcentrum in Veenhuizen. Daarna wordt het gezin met elkaar herenigd in Den Bosch.

Haar ouders, twee zusjes en twee broers laat ze achter in Syrië. En heel veel neefjes en nichtjes. “We hebben elkaar al zeven jaar niet meer gezien, maar we sturen elkaar elke dag berichtjes en foto’s”, vertelt Reham. Haar oudste zus woont in Utrecht. En ze heeft nog een zus in Amerika.

“Met mijn kinderen gaat het heel goed. Ze zitten op school en spreken al goed Nederlands. Mijn oudste zoon helpt mij soms met de taal en met mijn opdrachten. Hij zit ook op voetbal. Mijn twee oudste kinderen hebben allebei hun zwemdiploma A en B gehaald. En mijn dochter wil viool leren spelen. Thuis spreken we Arabisch met elkaar. Het is belangrijk dat de kinderen ook met hun familie in Syrië kunnen communiceren.”

Naar school in plaats van werken

Haar man volgt een re-integratie traject bij Weener XL. Bij Aan de Slag pakt hij snoepjes in. Reham kiest er bewust voor om naar school te gaan in plaats van te gaan werken. Met behulp van studiefinanciering kan ze een opleiding volgen en investeren in haar toekomst. “Ik wil de Nederlandse taal leren en ik wil straks een leuke baan. Daarvoor is het belangrijk dat ik goed Nederlands praat en diploma’s heb. Ook aan mijn kinderen wil ik laten zien dat een opleiding belangrijk is.”

Nieuwe woorden leren

In 2019 haalt Reham haar inburgeringsdiploma’s. In augustus 2020 start ze met de entreeopleiding Zorg en Welzijn aan het Koning Willem I College. Ook loopt ze twee dagen in de week stage in een kleuterklas op een basisschool. “Het gaat heel goed. Ik mag kleine groepjes kinderen begeleiden met hun werkjes. Ik leer de kindjes nieuwe woorden. En zij leren mij ook weer nieuwe woorden, zoals bijvoorbeeld paddenstoel.”

“Er zijn zeker verschillen met de basisscholen in Syrië. Hier in Nederland zijn veel materialen en spellen in de klassen. Ook zijn de leerkrachten hier echt betrokken bij de kinderen en ze knuffelen veel meer dan in Syrië.”

“Het contact met Nederlanders is leuk, maar ik vind het vaak spannend om de taal te spreken. Op school en op mijn stage praat ik alleen maar Nederlands en daardoor gaat het elke dag beter. Ook heb ik een maatje gekregen vanuit Avans Hogeschool. Mijn maatje helpt mij met de taal of met opdrachten. Ook spreken we soms na school af om te sporten of samen te koken. Ik houd van Syrisch eten koken: rijst met kip en courgette. Maar ik kook ook vaak Nederlandse aardappelen hoor.”

Na de entreeopleiding wil Reham doorstromen naar niveau 2. Ze hoopt straks te kunnen gaan werken in de kinderopvang. “Maar dan moet ik ook niveau 3 nog halen. Daar ga ik zeker voor.”